Analysis of Sustainable Urban Mobility in the Medellin - Colombia Ayacucho Tram - Road Corridor
Analisis de la Movilidad Urbana Sostenible en Medellin-Colombia Corredor Vial Tranvia de Ayacucho
Contenido principal del artículo
Resumen
Urban mobility is a crucial aspect in shaping the sustainability and functionality of cities. This article presents an analysis of urban mobility in the Calle 49 Road Corridor in Medellín, Colombia. Using data from various sources, including open data repositories and municipal records, we examine key aspects such as demand, supply, and infrastructure to provide insights into the transportation dynamics of this vital urban artery. The Ayacucho Road Corridor, which serves as the backbone of the City’s public transportation network, emerges as a focal point of the research. This study covers different aspects such as the distribution of transportation modes, bicycle usage, and metro ridership. With the collected information, a statistical analysis is conducted, including measures of central tendency, bar charts, and pie charts. The results reveal a high dependence on non-motorized and public transportation, with significant usage of the tram. Significant differences in bicycle usage between genders and age groups indicate potential for improvement in cycling infrastructure and promotion of more inclusive mobility. Additionally, metro ridership patterns, with peaks during morning and evening hours and seasonal variations, underscore the need for integrated and adaptable planning to the environment. These findings provide a solid foundation for informed decision-making and the development of strategies that promote sustainable, efficient, and equitable urban mobility in the City of Medellín.
Descargas
Detalles del artículo
Referencias (VER)
Acero Mora, J. D. (2011). Los sistemas de bicicleta pública, una opción de movilidad sostenible desde el esquema servicio-producto. Estudio de caso: el Programa de bicicletas de la Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/9618.
Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2017). Encuesta Origen-Destino. Medellín, Colombia. https://www.metropol.gov.co/observatorio/Paginas/encuestaorigendestino.aspx.
Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2022). Encuesta Origen-Destino. Medellín, Colombia. https://www.metropol.gov.co/observatorio/Paginas/encuestaorigendestino.aspx.
Bergasa Pascual, J. R., Lacilla Larrodé, E., & Mardones Fernández de Valderrama, N. (28-30 Septiembre 2020). Vitoria-Gasteiz, Logroño y Huesca, ciudades medias hacia el nuevo modelo urbano: la Agenda Urbana Española. In IV Congreso ISUF-H: Metrópolis en recomposición: prospectivas proyectuales en el Siglo XXI: Forma urbis y territorios metropolitanos, Barcelona, (pp. 1-15). DUOT, UPC.
Berrone, P., Ricart, J. E., & Brito, E. (2022). La movilidad presente y futura en Europa. Papeles de Economía Española, (171), 76-176. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2022/04/PEE-171_-BERRONE.pdf.
Börjesson, M., & Eliasson, J. (2012). The value of time and external benefits in bicycle appraisal. Transportation Research Part A: policy and practice, 46(4), 673-683. https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.01.006.
Buehler, R., & Pucher, J. (2021). COVID-19 impacts on cycling, 2019–2020. Transport Reviews, 41(4), 393-400. https://doi.org/10.1080/01441647.2021.1914900.
Capasso, A., Ceraolo, M., Lamedica, R., Lutzemberger, G., & Ruvio, A. (2019). Modelling and simulation of tramway transportation systems. Journal of Advanced Transportation, 2019. https://doi.org/10.1155/2019/4076865.
Comi, A., Hriekova, O., & Nigro, M. (2024). Exploring road safety in the era of micro-mobility: evidence from Rome. Transportation Research Procedia, 78, 55-62. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2024.02.008.
Concejo de Medellín. (2014). Acuerdo 048 del POT de 2014. https://www.medellin.gov.co/es/transparencia/plan-de-ordenamiento-territorial-de-medellin/reglamentacion-del-acuerdo-048-de-2014/.
Decreto provisional 1720064594 de 2022. Por medio del cual se establecen medidas para promover una movilidad sostenible e inteligente en el Distrito de Medellín https://www.medellin.gov.co/es/wp-content/uploads/2022/10/Decreto-64594-movilidad-sostenible-2035-rev.-Movilidad-final.pdf.
Departamento Nacional de Planeación. (2020). CONSEJO NACIONAL DE POLÍTICA ECONÓMICA Y SOCIAL REPÚBLICA DE COLOMBIA. DOCUMENTO CONPES 4011 DNP DE 2020. (Bogotá, DC, noviembre 30 de 2020). Fuente: Archivo interno entidad emisora. https://normograma.sena.edu.co/docs/pdf/conpes_dnp_4011_2020.pdf.
Departamento Nacional de Planeación. (2018). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. https://www.dnp.gov.co/plan-nacional-desarrollo/Paginas/plan-nacional-de-desarrollo-2018-2022.aspx.
Escolano-Utrilla, S., López-Escolano, C., & Salvador-Oliván, J. A. (2024). Size and spatial and functional structure of aggregate daily mobility networks in functional urban areas: Integrating adjacent spaces at several scales. Cities, 145, 104731. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104731.
Gehl, J. (2014). Ciudades para la gente (Vol. 1). Buenos Aires: Infinito.
González, J. R. Q. (2017). Bicicletas compartidas como sistema de transporte público urbano: análisis de políticas públicas en Colombia (1989-2017). Revista ciudades, estados y política, 4(3), 17-35.
Hidalgo, D., & Huizenga, C. (2013). Implementation of sustainable urban transport in Latin America. Research in transportation economics, 40(1), 66-77. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2012.06.034
Ivanova, D., Yeralina, E., & Shatila, K. (2023). Strategies for sustainable transportation in road way system in urban areas. In E3S Web of Conferences (Vol. 389, p. 05001). EDP Sciences.
Jaramillo, D. R. (2023). Desafíos regulatorios de la movilidad urbana en Colombia en el marco del Post-COVID-19. Anuario Iberoamericano de regulación.: La regulación en los tiempos del Covid (Vol II).
Kuss, P., & Nicholas, K. A. (2022). A dozen effective interventions to reduce car use in European cities: Lessons learned from a meta-analysis and transition management. Case studies on transport policy, 10(3), 1494-1513. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.02.001.
Ley 1811 de 2016. Por la cual se otorgan incentivos para promover el uso de la bicicleta en el territorio nacional y se modifica el Código Nacional de Tránsito. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=67295.
Litman, T. (2015). Evaluating active transport benefits and costs. Victoria, BC, Canada: Victoria Transport Policy Institute. https://vtpi.org/nmt-tdm.pdf.
Martínez, E., Gómez Macho, M., Marín Fernández, A., Álvarez, M., Moncholí, D., Romera, M., … Canseco, P. (2019, April 3). Plan Maestro de Movilidad Urbana Sostenible de la Provincia de Piura. Caracas: CAF. Retrieved from https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1414.
Marqués, R., Hernández-Herrador, V., Calvo-Salazar, M., & García-Cebrián, J. A. (2015). How infrastructure can promote cycling in cities: Lessons from Seville. Research in Transportation Economics, 53, 31-44. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2015.10.017.
Medellín. (2021). Datos abiertos de la movilidad urbana. https://www.medellin.gov.co/mapgis9/mapa.jsp?aplicacion=1&css=css/app_mapas_medellin.css.
Mendoza-Hatjchecorne, E. (2013). La movilidad urbana como modus operandi que edifica las ciudades. Economía, sociedad y territorio, 13(42), 571-575.
Microsoft Corporation. (2021). Power BI. https://powerbi.microsoft.com/es-es/downloads/.
Ministerio de Transporte de Colombia. (2016). Guía de cicloinfraestructura para ciudades colombianas. https://web.mintransporte.gov.co/jspui/handle/001/10507.
Ministerio de Transporte de Colombia. (2020). Planes de Movilidad Urbana Sostenible. https://mintransporte.gov.co/publicaciones/9134/mintransporte-reglamenta-planes-de-movilidad-sostenible-y-segura-para-los-municipios-distritos-y-areas-metropolitanas/.
Montenegro-Méndez, M. A. (2019). Desarrollo de la Movilidad Urbana de Medellín, Colombia, un Ejemplo para Costa Rica. Revista Tecnología en Marcha, ág-69. https://doi.org/10.18845/tm.v32i8.4565.
Observatorio de Movilidad de la Secretaría de Movilidad de Medellín. (2022). Antropología de las vías. Medellín, Colombia: Alcaldía de Medellín. https://www.medellin.gov.co/es/secretaria-de-movilidad/observatorio-de-movilidad/.
ONU. (2021). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/.
Pucher, J., & Buehler, R. (2008). Making cycling irresistible: lessons from the Netherlands, Denmark and Germany. Transport reviews, 28(4), 495-528. https://doi.org/10.1080/01441640701806612.
Shahraki, A. A. (2022). Tourism development techniques in the urban master plan. Cogent Business & Management, 9(1), 2042977. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2042977.
Vidal-Koppmann, S. S. (2022). Movilidad urbana y vulnerabilidad socio-territorial. Aportes para el análisis de las regiones metropolitanas en Latinoamérica. Mobilitas, 6, 100-102.
Yang, H., Lv, S., Guo, B., Dai, J., & Wang, P. (2024). Uncovering spatiotemporal human mobility patterns in urban agglomerations: A mobility field based approach. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 129571. https://doi.org/10.1016/j.physa.2024.129571.
Zamudio, L. E. V. (2019). El plan nacional de desarrollo 2018-2022:" Pacto por Colombia, pacto por la equidad". Apuntes del CENES, 38(68), 12-14.